Szociális kompetenciák fejlesztése

A jó gyakorlat célja, hogy az érdeklődő pedagógusok olyan korszerű módszertani eszközöket ismerjenek meg, melyeket alkalmazva a saját gyakorlatukban növelhetik a tanulóik motiváltságát, fejleszthetik önismeretüket. Az átadandó módszerek életszerű, gyakorlat és tevékenységközpontú feladatokat, élethelyzeteket tartalmaznak, melyet tapasztalataink szerint a tanulók örömmel végeznek.

A jó gyakorlatként átadásra szánt módszertan és pedagógiai eszköztár az iskola életében jelenlévő, már működő, kipróbált, megvalósított program. Kidolgoztuk a foglalkozások tematikáját, és beépítettük az 5-8. évfolyam osztályfőnöki órái közé, de a módszertan egyes elemei önállóan bármelyik tanórán alkalmazhatók.

A módszertan a személyiségfejlesztés hatékony pedagógiai eszköze, alkalmazásával fejlődik a tanulók önismerete, alkalmas a pozitív énkép kialakítására, a személyiség erősségeinek feltérképezésére, tudatos fejlesztésére. Az osztályfőnöki vagy a KAP életgyakorlat órái keretében (5-8. évfolyam) a szociális, életviteli kompetenciák fejlesztésével, a kooperatív munkaformákkal a pályaorientációt támogatja.

A jó gyakorlat átadására bemutató órákat szervezünk, az órák után műhelyfoglalkozásokat tartunk, de önálló műhelyfoglalkozás keretében is bemutatjuk a módszereket. Tematikát, módszertani gyűjteményt, óravázlatokat biztosítunk.

A módszertant elsősorban az 5-8. évfolyamon tanító kollégáknak ajánljuk. Speciális eszközt nem igényel, anyagszükséglete: filcek, csomagolópapír, olló, spárga, írólapok és csoportmunkára alkalmas terem. Javasoljuk beépíteni az osztályfőnöki tanmenetbe 5-10 órában, de az egyes módszerek bármely tanóra kiegészítését szolgálhatják.