Tájékoztatás a nyertes projektről
Kezdete: 2020. szeptember 1.
Zárás: 2021. december 31.
Támogatás: 900 000 Ft
A projekt célja
A magyar történelmet felidéző, zene, ének és táncművészeti ágak együttműködésére alapozott, színpadi előadás létrehozása. Kiemelt fejlesztési célunk a tehetséggondozás sokoldalú, élményszerű megvalósítása.
Részcélok:
- Az elmélyülés képességének fejlesztése a differenciált egyéni vagy kiscsoportos munkamódszerekkel
- Az intellektuális képességek fejlesztése, nemzeti értékeink megismerése történelmi és művészettörténeti vonatkozások bemutatásával
- A kreatív, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, a tanulók bevonása az alkotómunkába
- A szocializációs képességek fejlesztése a kis, majd nagycsoportos együttműködések során
- Digitális kompetenciák fejlesztése a rövidfilm összeállítása kapcsán
Módszerek
- Az előadás szereplői elsősorban iskolánk művészeti osztályaiból fognak kikerülni, de normál osztályokból is jelentkezhetnek a kiválasztásra. A művészi képességek és a személyes tulajdonságokat feltérképezzük.
- Kiscsoportos foglalkozási forma, egyéni fejlesztés alkalmazása, a tematika és a kapcsolódó tevékenységek mentén.
- A tanulók folyamatos megfigyelése, munkájuk fejlesztő célú szöveges értékelése.
- Bevonjuk a tanulókat a színpadi előadás megtervezésébe. Az előadás alatt is lehetőséget biztosítunk az egyéni kreativitás érvényesülésére. Videóelemzést végzünk.
- Eredeti népzenei és néptánc gyűjtések megismerése, megtanulása, bemutatása, másolása.
- Kettős vagy akár többszörös szereposztás alkalmazása.
Tevékenységek
- A tervszerű kiválasztási folyamatot valósítunk meg, az iskolapszichológust is bevonjuk a kiválasztásba.
- Egyénre szabott fejlesztési terveket állítunk össze.
- Módszereink: Kitartó, elkötelezett munkára való nevelés, társakkal való együttműködés kapcsán. A közös próbák, a háromnapos művészeti tábor programjai jól szolgálják ezek fejlesztését.
- A Rákóczi korhoz kapcsolódó történelmi, művészettörténeti ismeretek feldolgozása, tábori programok keretében.
- A szülők bevonása, folyamatos tájékoztatása a projekt során, családi nap szervezése a gyömrői Rákóczi emlékhely közelében (Mánya-rét)
- Közösségi és önismereti játékok szervezése a táborban és a családi napon.
- Rövidfilm készítés. A tanulók önmagukról készítenek 10-30 másodperces portré filmet, melynek témája: mit jelent ma tehetségesnek lenni?
Beszámoló
Az általános és a művészeti iskolában tanuló gyermekek alkották a tehetségígéretes tanulók csoportját. A tehetségeket az énekkarokból és tánccsoportokból választottuk választottuk ki. A kiemelt tehetségű tanulókból kerültek ki a főszerepet játszó tanulók. Életkorukat tekintve alsós, felső és a művészeti iskolába továbbképzős tanulókkal valósítottuk meg a programot. A műhelyfoglalkozások keretében a tehetséges, és kiemelt tehetségű tanulókkal egyénileg is foglalkoztunk. A kiemelt tehetségek kiválasztására segített az is, hogy egy-egy szerepre több tanulóval is készültünk, akik majd későbbi előadások során fogják majd eljátszani a szerepet.
Tevékenységek
A vonós műhelyfoglalkozások keretében sor került a hangszeres-zenei betétek és dallamkíséretek betanítására (Cinka Panna régi magyar zenéjéből). A fúvós együttes kuruc kori tánczenét ad elő és a Rákóczi indulót tanulta meg. A szóló ének keretében virágénekeket, népdalokat, szerelmi dalokat és kurucz énekeket tanultak a kiválasztott tehetségek. A csoportos ének foglalkozások keretében a kuruc énekek, harci dalok mellett a gyerekdalokat és komolyzenei dalokat furulyán is betanítottuk. Az előadásban szereplő néptáncokat az alsós és felsős tanulók is megtanulták. A barokk kori műtánc Pachelbel barokk zeneszerző muzsikájára és Cinka Panna zenéjére német és magyar műtánc betanítására került sor. Ezeket a táncokat Rákóczi és felesége, Amália esküvőjén adták elő. A szólótáncokat külön tanítottuk (pl. XIV. Lajos barokk tánca Lully zenéjére). Színházi szakember bevonásával külön foglalkoztunk a színpadi mozgás, kifejezőerő, dramatikus eszközök megismertetésével. Az Ő tanácsára árnyjátékkal jelenítettük meg Rákóczi gyerekkorból, felnőttkorba történő „felnövését”. A három napos napközis tábor keretében és a helyi művelődési házban került sor az összpróbák megtartására. A tábor keretében két alkalommal a Magyar Nemzeti Múzeumban, illetve Nagymaros – Törökmezőn jártunk és próbáltunk. A két perces rövidfilmben öt szereplő vallott önmagáról és a közös projektről.